Stel je voor, je hebt als bedrijf 40 vierkante meter ruimte op een beurs waar preciés jouw doelgroep rondloopt. Nice, dat is stap één. Maar dan: hoe zorg je ervoor dat ze jouw stand niet zomaar voorbijwandelen? Tijd om op te vallen tussen de rest, maar dan wel op een manier die jouw doelgroep pakt én bij jouw bedrijf past. Met een creatief en strategisch beursconcept bereik je je doelen.

Wat is het doel van jouw stand?

Je wil niet weten hoeveel imposante, prachtige en vooral peperdure beursstands er gebouwd worden, die uiteindelijk de plank volledig misslaan. De boodschap is niet duidelijk, het levert geen potentiële klanten op, of het blijft enkel bij een kijkje vanaf een afstand. Zonde. Daarom is het belangrijk om te starten bij de basis: wat is het doel dat je wil bereiken met jouw beursstand? Naamsbekendheid creëren, een product lanceren, in gesprek gaan of potentiële klanten werven?

En wie is die doelgroep dan, en waar worden zij enthousiast van? Wat gaat het hen opleveren als ze jouw stand bezoeken en welk verhaal wil je dat zij uit jouw stand overnemen? Essentiële vragen die vaak worden overgeslagen, maar enorm belangrijk zijn voor een effectieve beursdeelname.

Dit is de juiste volgorde voor de ontwikkeling

Wij zien vaak dat er meteen een standbouwer wordt gevraagd om een ontwerp voor de beursstand te maken, waarna dit vervolgens wordt aangekleed met design. Maar ho, dat is de verkeerde volgorde!

De boodschap die je wil uitdragen is ten slotte het belangrijkst en dat moet daarom dus ook het uitgangspunt zijn. Dáárna volgt het concept en als laatste pas de indeling en bezetting van de stand. Maar alleen de stand is niet voldoende: voor een geslaagde beurs is het ook belangrijk om strategisch na te denken over communicatie vóór, tijdens en ná de beurs. Denk aan nieuwsbrieven en social media posts, maar ook aan het verhaal dat medewerkers vertellen in de stand. Want het hele plaatje moet kloppen: de uitingen die de mensen naar jouw stand trekken, de ervaring op de stand zelf, het gesprek dat volgt bij interesse én de opvolging hiervan.

Zo laat je jouw beursstand opvallen

Maar hey, laten we eerlijk zijn. Als je goed over dit totaalplaatje hebt nagedacht, blijft het natuurlijk vet om beursbezoekers iets opvallends te bieden. Dat is vaak tóch een trigger om jouw stand binnen te lopen en biedt een makkelijke ingang om een gesprek over aan te knopen. Denk bijvoorbeeld aan Virtual Reality, een toffe bedrijfsvideo op een groot beeldscherm, of de mogelijkheid om producten te testen.

Win-win: zo laat je ook meteen zien waar jouw bedrijf voor staat en wat je te bieden heeft. Alles is mogelijk, maar je moet wel durven. Maar let op: het is wel belangrijk dat het allemaal bijdraagt aan je doelstelling en boodschap.

Investeer in een goed beursconcept

Deelnemen aan een beurs brengt een behoorlijke investering met zich mee, zowel in tijd als geld: van de standbouw en het huren van de beursruimte tot aan de personeelskosten. Daarom wil je er zeker van zijn dat die investering het waard is en jou voldoende oplevert.

Investeer daarom in strategische en creatieve ondersteuning, oftewel: een goede beursstand van A tot Z. Onze creatieve strategen denken graag mee over jouw boodschap en strategie, onze conceptdenkers vertalen dit naar een pakkend beursconcept, onze grafische vormgevers maken hier een tof standdesign van, en onze (online) marketing- en communicatieadviseurs helpen jou met alle communicatie rondom de beurs heen. Zo val jij op tussen de rest en bereiken we samen jouw beursdoelen.

Schrijver van deze blog: Wouter Hermans

Onze drukwerk- en beursspecialist

Deze verbinder weet als geen ander pijnpunten op het gebied van marketing en communicatie bij organisaties snel te herkennen. Hij houdt van een glasheldere en persoonlijke aanpak: een vraag aan Wouter stellen, is hem beantwoorden.

Wouter Hermans

Adviseur & commercieel directeur