Wat is de kracht van storytelling?

Storytelling is van alle tijden. Het is misschien wel het oudste marketingmiddel dat bestaat. Want een goed, meeslepend, emotioneel verhaal verkoopt.

‘Storytelling neemt mensen mee’

Je hebt vast wel eens saaie presentaties bijgewoond of een tekst gelezen waar niet doorheen was te komen. Met storytelling neem je mensen mee in een verhaal. Ze hebben dan het gevoel dat ze ‘in het verhaal zitten’, waardoor ze jouw boodschap onthouden én een positievere houding ontwikkelen ten opzichte van jouw organisatie. Dat wil jij ook wel, toch?

Waarom werkt storytelling zo goed?

Het menselijk brein ligt ten grondslag aan de effectieve werking van storytelling. We zijn nu eenmaal aangetrokken tot verhalen. Onderzoek stelt dat zelfs moeilijke, ingewikkelde informatie beter wordt onthouden wanneer het in een verhaalvorm wordt verteld. Dat komt omdat we verhalen opdelen in kleinere stukken en dat ons brein zo wordt geactiveerd, zodat het lijkt dat we het zelf meemaken.

Voorbeelden storytelling

Amerikanen zeggen: ‘If you can’t tell it, you can’t sell it!’ Een boodschap verpakken in een verhaal verkoopt beter. Een mooi voorbeeld waarbij storytelling gebruikt wordt, is de campagne van Interpolis over het gebruik van smartphones in het verkeer. Mensen vertellen over de gevolgen van het gebruik van hun mobiel tijdens het autorijden. Ook de campagnes van Telfort, waarbij een miljonair die al zijn geld is verloren nog steeds gebruik maakt van Telfort, staat veel mensen nog helder voor de geest.

Basiselementen storytelling

Communicatiestrateeg Henk Rijks stelt in zijn blog (https://www.frankwatching.com/archive/2014/05/15/storytelling-de-3-basisingredienten-om-iemand-te-raken/) op dat er die basiselementen zijn voor storytelling. Ten eerst moet er een hoofdpersoon zijn. Dit kan de directeur van het bedrijf, een medewerker, maar ook een klant zijn. Als tweede moeten onverwachte gebeurtenissen plaatsvinden. Onbekende en onverwachte elementen in een verhaal zorgen voor aandacht van de lezer. Tot slot moet er toegewerkt worden naar een climax waarbij de hoofdpersoon op authentieke wijze laat zien hoe hij zich erdoor heen slaat.

Sparren over gebruik van storytelling?

Kempen maakt in haar opdrachten voor klanten veel gebruik van storytelling. Met name in teksten en video’s. Het wordt vaak vergeten, maar storytelling is een onmisbaar element voor een effectieve reclamecampagne. Maar ook als je als bedrijf of overheidsorganisatie informatie wil verspreiden. Denk je erover na om ook storytelling te gebruiken? Wij sparren graag met je over de mogelijkheden.

  • Een goed verhaal verkoopt
  • Speel in op menselijk brein
  • Gebruik hoofdpersoon, onverwachte elementen en een climax

Meer weten? Neem dan vooral contact met ons op. We kijken er naar
uit om kennis te maken. Bel Wouter op 077 396 13 50 of vul het
contactformulier in, dan nemen wij contact met je op.

#kempencreëert