Verhalen vertellen is iets van alle tijden. Pakkende storytelling roept emoties op en maakt dat je je als lezer gemakkelijk kunt verplaatsen in de ander. Een persoonlijk verhaal zorgt ook voor begrip en verbinding: iets waar we allemaal naar op zoek zijn en wat in onze huidige digitale wereld steeds lastiger wordt. Een goed, meeslepend, emotioneel verhaal verkoopt en is daarom ook zeker de moeite waard om in te zetten als marketingmiddel. Dit is waarom het belangrijk is om storytelling te gebruiken in marketing en communicatie.

Neem je doelgroep mee in jouw verhaal

Je kent ze wel: PowerPoint-presentaties met eindeloos veel sheets, rommelige websiteteksten, te uitgebreide social media posts en veel te lange teksten waar je je morgen nog steeds niet doorheen hebt geworsteld. Mand! Oftewel: moet korter.

Als je verhalen gaat vertellen is het belangrijk dat je je doelgroep meeneemt. Maak je teksten persoonlijk, zeker niet té lang en vul ze zoveel mogelijk aan met passend beeldmateriaal. Pas als je lezers het gevoel hebben dat ze in het verhaal zitten, onthouden ze jouw boodschap beter én hebben ze sneller een positief gevoel bij jouw organisatie. Dit zorgt gegarandeerd voor betere resultaten voor jouw marketing of communicatie. En dat is wat je wil!

Waarom werkt storytelling zo goed?

Dat zit in onze hersenen: we zijn nu eenmaal aangetrokken tot verhalen. Zelfs ingewikkelde informatie onthouden we beter als het in verhaalvorm wordt verteld. Dat komt omdat verhalen worden opgedeeld in kleinere, meer behapbare onderdelen. Daarnaast wordt ons brein op een bepaalde manier geactiveerd waardoor het lijkt alsof we het verhaal zelf meemaken. En goede verhalen worden sneller gedeeld, dus doe er je voordeel mee.

Ons schoolvoorbeeld van storytelling

If you can’t tell it, you can’t sell it! Een boodschap verpakken in een goed verhaal verkoopt nou eenmaal beter. Een schoolvoorbeeld waarbij wij storytelling gebruikten, is de publiekscampagne voor Meldpunt Signaal, waarbij we meer bekendheid gaven aan dit meldpunt voor mensen met onbegrepen gedrag. We vertaalden waargebeurde verhalen naar scripts en vervolgens naar video’s. Door mensen mee te nemen in een (herkenbare) zorgensituatie van de hoofdpersoon, komt de boodschap beter binnen en blijft het langer hangen.

Maar hoe begin je dan met storytelling?

De eerste stap: weet wat je wil vertellen. Want dat is natuurlijk het belangrijkste uitgangspunt. Welke boodschap wil je overbrengen? En dan stap 2: ken je doelgroep. Wie wil je overtuigen, wat vinden zij belangrijk in het leven en wat triggert hun? Als het goed is ontstaat daartussen een raakvlak: de basis voor jouw verhaal. Dan start je met de opbouw van jouw verhaal.

Start met het beschrijven van de hoofdpersoon waar de doelgroep zich in kan verplaatsen. Dit kan een medewerker van het bedrijf zijn, maar ook een klant, de eigenaar of juist een fictief persoon. Zorg ervoor dat je verhaal niet te voorspelbaar is: blijf de lezer of kijker verrassen en boeien. En niet te vergeten: sluit af met een spectaculair of bijzonder einde. Maar blijf geloofwaardig. Want échte verhalen van échte mensen, daar verover je harten mee.

Schrijfster van deze blog: Nina Brouwers

Onze eigen taalvirtuoos

Met haar aanstekelijke enthousiasme zet deze communicatieadviseur als geen ander jouw boodschap om in krachtige content die doelen bereikt.

Nina Brouwers

Marketing- en communicatieadviseur